MACBA. LOREM IPSUM, SO ALS MARGES.

horizontal_A_1500x500.1
«Lorem Ipsum» ens remet a una fase de prova, a una temporalitat que espera ser substituïda per alguna cosa una mica més definitiva. L’ús del text original, extret de l’obra de Ciceró Sobre els límits del bé i el mal i alterat fins a perdre el sentit original, ens situa en un moment processual, inestable, en trànsit cap a allò que hauria de ser i encara no és. Aquest simulacre implica també jocs de formes i identitats, a través del filtre dels diversos alfabets, disposicions de text i proves tipogràfiques i espacials.

Lorem Ipsum presenta un seguit de propostes que operen als marges i en els replecs de moltes coses alhora: música, performance, investigació artística, experimentació; el que es defineix com a queer, cossos racialitzats, desplaçaments i persones fora de lloc; operacions diverses, dispars i absurdes, de dislocació de llenguatges, significats, gestos i objectes, des de l’univers musical, a la recerca d’una amable estranyesa.

Obren el cicle Lolo & Sosaku, amb una obra nova dissenyada específicament per a l’atri del museu. Una proposta d’escolta atenta mediada per estructures metàl·liques que parlen, escolten i es mouen. Subtileses sonores i sons situats que conviden a l’exploració. Una geografia de metal i cinestèsia, que Violence trenca enèrgicament amb el seu complex amalgama de melodies, grime, música industrial i (un passat) death metal, des d’on assenyala «les estructures visibles i invisibles que creen les nostres societats binàries».

Aquesta és també la línia que subratlla el duo sud-africà FAKA, que posa el cos queer i negre al centre, en un exercici histriònic de deconstrucció de la cisheterotopia de l’Àfrica postcolonial. Seguint el seu esperit festiu i coincidint amb les festes del Raval, el desig i el plaer es desplacen al carrer amb la lituanoequatoriana Riobamba, al so del reggaeton i el dembow, en un pols amistós entre la resistència i la celebració.

Per la seva banda, el duo japonès Group A cartografia els marges de moltes coses alhora, entre l’ambigüitat de l’avant noise, el minimalisme wave i el drone, habitant els racons i les interseccions entre l’univers sonor, la performance i la narrativa audiovisual. I tanquem el cicle amb l’estrena de The Mirror de la britànica People Like Us, amb qui ens tornem a enfrontar a la qüestió de la/les identitat/s en un collage audiovisual immersiu basat en un intens treball sobre imatges d’arxiu inscrites en el nostre imaginari col·lectiu.

Comissariat per Alicia Escobio i Anna Ramos

Foto: Lolo & Sosaku

Del 30 juny al 26 jul. 2018.

A %d blogueros les gusta esto: