Prenent el concepte d’ens com a fil conductor d’una pràctica que travessa una gran diversitat de mitjans i oscil·la constantment entre una certa figuració i l’abstracció, aquesta exposició proposa una anàlisi detallada de les cinc dècades de trajectòria de l’artista Aurèlia Muñoz.
Els primers collages, d’influència surrealista i gòtica, i els grans brodats pictòrics de Muñoz donaran pas a una selecció inèdita d’icòniques estructures de macramé procedents de col·leccions institucionals de l’estat espanyol, Europa i els Estats Units. Els emblemàtics ocells-estels i les darreres instal·lacions creades amb paper fet a mà també tindran una presència clau a l’exposició, que inclou, igualment, una nova panoràmica de dibuixos, maquetes i elements d’arxiu mai mostrats fins ara.
Malgrat la vinculació inicial de l’artista a moviments com la nouvelle tapisserie i l’Escola Catalana del Tapís, la pràctica de Muñoz transcendeix els àmbits de l’art tèxtil i l’artesania contemporània. Combinant tècniques ancestrals i recursos contemporanis, Muñoz va respondre a les crisis incipients del món postindustrial, parant atenció a l’impacte en els ecosistemes aquàtics, vegetals i aeris, que emergeixen com a grans referents en la seva producció.
Una innovadora publicació acompanyarà l’exposició, amb una selecció de textos a càrrec dels membres de l’equip curatorial i amb
contribucions d’autores convidades, com Melody Jue, teòrica i professora de la Universitat de Califòrnia, i Ana María Ramo Affonso, antropòloga i acadèmica hispanobrasilera.
Exposició organitzada pel MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona i el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, i comissariada per einaidea (Fundació Eina, Barcelona), sota la direcció científica de Manuel Cirauqui i amb la participació de Rosa Lleó, curadora i investigadora associada a einaidea, i de Sílvia Ventosa Muñoz, responsable de l’Arxiu Aurèlia Muñoz i conservadora especialitzada en tèxtils.
Aurèlia Muñoz. Ens també ha comptat amb un Comitè Científic interdisciplinari integrat per: Emma Ingala, professora titular de la
Facultat de Filosofia de la Universitat Complutense de Madrid; María Elena del Solar, doctora en Antropologia i experta en tèxtils del context precolombí i amerindi; Victòria Rabal, artista i directora del Museu Molí Paperer de Capellades (Lleida), i Josefina Salazar, assistent d’Aurèlia Muñoz, amb la col·laboració especial d’Ana Roquero, investigadora i experta en etnobotànica del color. El Comitè Científic ha gaudit, així mateix, de la interlocució amb Elvira Dyangani Ose, directora del MACBA entre 2021 i 2026; Manuel Segade, director del Museo Reina Sofía, Madrid, i Amanda de la Garza, subdirectora artística del Museo Reina Sofía.
Aquesta exposició és l’esdeveniment central de l’Any Aurèlia Muñoz, impulsat per la Generalitat de Catalunya arreu del territori català.
Fins al 2 de maig de 2027.