CCCB. Stanley Kubrick.

L’exposició repassa la trajectòria creativa del director novaiorquès Stanley Kubrick (1928-1999), des dels seus anys d’aprenentatge com a fotògraf a la revista Look, aturant-se en els seus dotze llargmetratges, fins als seus projectes nonats o encomanats a la responsabilitat d’altres cineastes.

«If it can be written, or thought, it can be filmed.»

Stanley Kubrick

La mostra és un recorregut cronològic per l’obra d’un geni del cinema, creador d’obres mestres en una gran diversitat de gèneres cinematogràfics.

Presenta una cuidada selecció de més de sis-cents ítems, entre imatges en moviment (uns quaranta audiovisuals); objectes i material procedents dels arxius personals del director (documents de recerca i producció, guions, fotos fixes, utillatge, vestuari, maquetes, càmeres i objectius…), i la correspondència amb el talent que el va envoltar.

Tota la carrera del director està documentada i representada, des dels seus inicis amb curtmetratges documentals fins a la seva última pel·lícula, Eyes Wide Shut (1999) o obres mestres com ara 2001: una odissea de l’espai (1968), La taronja mecànica (1971), Barry Lyndon (1975) i The Shining (1980).

Inauguració amb banda sonora de cinema

El 23 d’octubre a les 19.00h obrim les portes a l’univers artístic i cinematogràfic d’Stanley Kubrick amb un concert de l’Orquestra Simfònica del Vallés, que posarà banda sonora a la festa d’inauguració interpretant peces clàssiques de la filmografía de Kubrick.

Objectes icònics d’un mestre del detall

Els seguidors de Kubrick trobaran peces icòniques, vestuari i utillatge original de les pel·lícules, com ara el «Star Child»; la disfressa d’home-simi, de 2001: una odissea de l’espai; els vestits de les germanes bessones i la destral de Jack Torrance, de The Shining; el casc amb el lema «Born to Kill», de Full Metal Jacket (1986) o les màscares d’Eyes Wide Shut.

Kubrick era conegut per la seva exigència amb els seus companys de feina i, sobretot, amb ell mateix. Els documents de recerca i producció donen fe de la meticulositat amb què el director planejava i executava les seves obres, i del grau de detall amb què supervisava les produccions.

Les pel·lícules d’Stanley Kubrick són famoses pels efectes especials i la innovadora composició pictòrica. A l’exposició hi ha diverses peces de material de gravació amb què treballava Kubrick: càmeres portàtils i d’estudi, una taula de muntatge Moviola i una selecció d’objectius de càmera, entre les quals hi ha un objectiu Zeiss ultraràpid amb què es van filmar les escenes il·luminades amb espelmes a la pel·lícula Barry Lyndon.

Els projectes que Stanley Kubrick no va poder dur a terme, com ara Napoleon i The Aryan Papers, també hi són representats en tot detall. El material recollit propietat del director mostra com d’avançades estaven tant la recerca com la preproducció d’aquesta pel·lícula sobre l’emperador francès i de l’adaptació cinematogràfica de la novel·la Wartime Lies, de Louis Begley.

Continguts inèdits en la mostra de Barcelona

Comissariada per Hans-Peter Reichmann i Tim Heptner, del Deutsches Filmmusuem de Frankfurt, la mostra ja s’ha pogut veure en diferents ciutats d’arreu del món com Ciutat de Mèxic, Los Angeles, Seül o París.

El crític de cinema i escriptor Jordi Costa és el responsable de la seva adaptació al CCCB de Barcelona, que incorpora continguts inèdits. Entre d’altres, nous materials del film 2001: una odissea de l’espai (1968), que aquest any compleix el cinquantè aniversari, storyboards de Barry Lyndon, entrevistes inèdites a actors i directors col·laboradors de Stanley Kubrick o una instal·lació audiovisual biogràfica, signada per Manuel Huerga.

«Stanley Kubrick» és una exposició del Deutsches Filmmuseum, Frankfurt am Main, Christiane Kubrick, Jan Harlan i l’Stanley Kubrick Archive de la University of the Arts London, amb la col·laboració de Warner Bros. Entertainment Inc., Sony-Columbia Pictures Industries Inc., Metro Goldwyn Mayer Studios Inc., Universal Studios Inc., i SK Film Archives LLC.

Comissaris: Hans-Peter Reichmann, Tim Heptner, Deutsches Filminstitut (Frankfurt)
Comissaris a Barcelona: Jordi Costa i Vila
Disseny de l’espai: Víctor Imperial i Andrés Ibáñez
24 octubre 2018 – 31 març 2019